Det er med stor stolthed, vi kan meddele, at Ingstrup Efterskole er blevet udnævnt til Kongelig hofleverandør – som den første skole nogensinde!

Ved tronskiftet d. 14. januar bortfaldt prædikatet ”Kongelig Hofleverandør”. Kongehuset har nu defineret en ny strategi og besluttet at genindføre udnævnelsen.

Det sætter os i samme liga som kendte virksomheder som Bang & Olufson, Den Kongelige Porcelainsfabrik og Lego. Vi kan slet ikke får armene ned” udtaler forstander Mie Sloth Rasmussen.

Syltede agurker og syltede rødbeder – ad kringlede omveje til Amalienborg

Lærerteamet var i foråret 2021 på ekskursion i Gribskov . Nana og René stødte her tilfældigvis på den daværende Kronprins, jægeren Jørgen Skoubo og kokken Nikolaj Kirk midt i optagelser til Nak & Æd.

Det nedlagte bytte, en sikahjort, var lige serveret, og der manglede ligesom noget…

Snakken faldt på skolens hjemmesyltede agurker, som lærerne da lige havde med i rygsækken til madpakken – Kongen blev enormt imponeret og svømmede helt hen over smagen. ”Det er jo på Bocuse d’Or niveau” skulle han have sagt.

Modstand fra det kongelige køkken

Der har efterfølgende været sendt produkter fra skolen til prøvesmagninger på Amalienborg. Her bruges normalt grønsager fra Den Kongelige Køkkenhave, og den kongelige køkkenchef forsøgte da også ihærdigt at få den hemmelige IE-Sylte-Opskrift ud af køkkenleder Dorthe Clausen, men som hun svarede” Så er opskriften jo ikke hemmelig mere”.

Tilsidst trådte Kong Frederik til, og der blev udfærdiget en leveringsaftale. Det resulterede så – helt uventet – i den fantastisk anerkendelse.

Syltning – nu et obligatorisk fag

På Ingstrup Efterskole er syltning nu blevet et obligatorisk fag. Faget er på skemaet hver tirsdag, og en duft af eddike spreder sig i hele området.

Eleverne melder, at de er glade for faget. Nogle elever fortæller dog, at man godt kan blive lidt træt af at skære rødbeder og agurker i så mange timer og tude over skalotteløgene.

Alt i alt er alle dog meget stolte over at levere til de kongelige, til statsoverhoveder og andre royale gæster.

Ingstrup Efterskoles syltede produkter kan desværre ikke købes i dagligvarehandlen. Vi har også andet at lave….

Vil du smage?

Så må have din gang på Amalienborg eller Ingstrup Efterskole.

Ingstrup Efterskole d. 1. april 2024